Auteur Topic: Zelf Guldens minen hoe doe ik dat?  (gelezen 49 keer)

CoenOldeBijvank

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
    • Coen Olde Bijvank
Zelf Guldens minen hoe doe ik dat?
« Gepost op: november 20, 2017, 02:50:26 am »
Ik wil graag Guldens minen maar heb geen idee waar ik moet beginnen. Welke software heb ik nodig, apparatuur zoals grafische kaarten, moederborden, rekenformules voor het eventuele break-even punt etc..

Wie kan mij op weg helpen?

Bitwise

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
Re: Zelf Guldens minen hoe doe ik dat?
« Reactie #1 Gepost op: november 20, 2017, 02:54:56 pm »
Ik spreek weliswaar voor EFL, maar in principe gelden miningregels voor alle POW-coins.
Als je serieus wilt minen koop je een nieuwe.
De ontwikkelingen gaan zo hard dat een tweedehands miner niet voor niets verkocht wordt: Hij is niet meer rendabel  vanwege de stroomkosten.

De beste miner op dit moment die ik ken is http://www.innosilicon.com/html/a4+-miner/index.html (620MH/s)
De ervaring is dat je de voeding beter in Europa kunt kopen.
Een miner wordt ingeregeld met een configuratiescherm. Je sluit hem aan op het net, je steekt er een internetkabel in en zet hem aan.
Je bereikt hem met een internetbrowser via een lokaal ip-adres.
In het configuratiescherm geef je aan op welke miningpool je hem wilt aansluiten en hoe hard je hem wilt laten draaien.
Dat is het zo'n beetje. Bedenk wel dat iedere miner lawaai maakt. De laatste die ik bestelde had wat weg van een stofzuiger, maar na de ventilators
vervangen te hebben door een stille versie van een paar tientjes viel het alleszins mee.

Ok. Het break-even punt is een beetje koffiedik. Wat er uit gaat is de aanschafprijs en het stroomverbruik.
De miner hierboven kost €2750 (met transport misschien €3000) en verbruikt 750 watt (€5 per dag).
Hoeveel je opbrengst zal zijn kun je eenvoudig berekenen, maar is natuurlijk afhankelijk van de munt-prijs.

Op dit moment is de difficulty van EFL 75 (https://chainz.cryptoid.info/efl/)
en die van NLG flappert tussen de 2500 en de 5000 (https://blockchain.gulden.com/)
Om van difficulty naar MH/s te komen vermenigvuldig je die met omstreeks 40
Dus EFL draait op ongeveer 3.000 MH/s (veilig dankzij Oeruschild) en NLG op ongeveer 150.000 MH/s (proberen het veilig te krijgen met POW2)
Je aandeel bij EFL zou dus 0,2 zijn en bij NLG 0,004
Bij NLG worden er per dag zo'n 55.000 munten (a 8 cent) gemined (blockreward 100 per 2,5 minuut) en bij EFL 1.125 (a 13 cent) (blockreward 1,5625)
Bij EFL wordt er dus per dag € 150 en bij NLG €4400 gemined. Bij EFL zou je opbrengst  per dag €30 Euro zijn en bij NLG €17,6
Bij NLG ligt break-even (bij de huidige prijzen) op 3000/(17,6-5)=238 dagen en bij EFL op 3000/(30-5)=120 dagen

Maar dit is een momentopname. De belangrijkste factor is de koersontwikkeling en de ontwikkeling van de blockreward.
Bij NLG is de blockreward 60 jaar constant en bij EFL halveert die om het jaar.
Als NLG en EFL beiden hun bitcoin-prijs vasthouden lijkt NLG in de toekomst interessanter voor een miner.
In de praktijk wordt het merendeel van de miningcapaciteit echter ingezet op multipools die de munten op de beurs omzetten in Bitcoin en ook uitkeren in Bitcoin.
Bij EFL is de inflatiedruk dus veel geringer en dalend ten opzichte van NLG en Bitcoin.
Voor EFL is het dus veel gemakkelijker om te stijgen ten opzichte van Bitcoin dan bij NLG.
Bij NLG moet er de komende 60 jaar dagelijks 55.000*0.00001100=0,6 Bitcoin in de NLGmarkt stromen om de prijs gelijk te houden.
Als je de oranje lijn op https://coinmarketcap.com/currencies/gulden/ vergelijkt met https://coinmarketcap.com/currencies/e-gulden/ zie je dat EFL daar beduidend minder moeite mee heeft.

Helaas maakt NLG het toekomstplaatje nog wat ingewikkelder. Hun POW2 oplossing (als die al lukt) schoffelt de POW-uitgangspunten onder het fundament uit en vormt die om tot een soort hybride POW-POS munt. Dat betekent dat je NLG-vermogen in het miningspel betrokken wordt. Je zult hun whitepaper moeten doorgronden om te bekijken wat dat voor jou betekent.

Gelukkig ben je als miner vrij om te kiezen welke munt je trouw wilt zijn. Je kunt ze altijd dagelijks verkopen en omzetten in de munt waar je het meest in geloofd.
« Laatst bewerkt op: november 20, 2017, 02:58:18 pm door Bitwise »

CoenOldeBijvank

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
    • Coen Olde Bijvank
« Reactie #2 Gepost op: november 22, 2017, 04:47:01 pm »
Maakt niet uit Bitwise, ik ben erg dankbaar voor jouw uitgebreide uitleg over zelf minen. Hier kan ik zeker wel mee uit de voeten.

Als ik ga minen, start ik eerst met EFL :)

Kun jij voor mij een pakket samenstellen van de benodigdheden.. dus van grafische kaarten tot moederbord etc.. en een prijsopgave doen? Want het kan toch niet zo simpel zijn "Een miner wordt ingeregeld met een configuratiescherm. Je sluit hem aan op het net, je steekt er een internetkabel in en zet hem aan"

Of moet ik dan echt een miner expert vragen..

Ben namelijk helemaal niet technisch, kan nog wel wat software installeren etc.. maar bijvoorbeeld Windows er opnieuw opzetten gaat hem niet worden, haha.

Nogmaals hartelijk bedankt.

Bitwise

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 23, 2017, 07:06:51 pm »
Maakt niet uit Bitwise, ik ben erg dankbaar voor jouw uitgebreide uitleg over zelf minen. Hier kan ik zeker wel mee uit de voeten.

Als ik ga minen, start ik eerst met EFL :)

Kun jij voor mij een pakket samenstellen van de benodigdheden.. dus van grafische kaarten tot moederbord etc.. en een prijsopgave doen? Want het kan toch niet zo simpel zijn "Een miner wordt ingeregeld met een configuratiescherm. Je sluit hem aan op het net, je steekt er een internetkabel in en zet hem aan"

Of moet ik dan echt een miner expert vragen..

Ben namelijk helemaal niet technisch, kan nog wel wat software installeren etc.. maar bijvoorbeeld Windows er opnieuw opzetten gaat hem niet worden, haha.

Nogmaals hartelijk bedankt.

Een miner is echt nagenoeg een "black box". Alleen zou ik zoals gezegd zelf een europesche voeding voor kopen. Het is dus niet veel meer dan het drukken op de koop-knop :-) Werken met grafische kaarten is echt niet zinvol meer. De reden waarom een grafische kaart interessant was, kwam omdat die heel goed parallele berekeningen kan doen (voor het aansturen van ieder beeldpunt). Bij de huidige miners wordt de berekening van de hash waar het om gaat in de hardware uitgevoerd en daar kan niets aan tippen.

Je hebt er ook geen computer voor nodig, want de miner is een computer (meestal een raspberry). Je steekt er een ethernet kabel in aan de ene kant en aan de andere kant de kabels van je voeding. Je bedient hem met je webbrowser. Het nadeel van kopen bij een oost-aziatische leverancier (alles komt daar trouwens vandaan) zijn de chinesche tekens en het krakkemikkige engels.
Ik moet wel zeggen dat als je niet technisch bent je wel risico loopt. Met name de sd-kaart van de raspberry is nogal foutgevoelig en je kunt het hele ding opblazen door hem te hard te laten lopen. Misschien dat je ook een keer een nieuw image moet branden en dan zul je waarschijnlijk iemand lief aan moeten kijken.